9 сынып оқушыларына арналған лекциялар мен әңгімелер
(психолог үшін)
Әңгімелер мен лекциялардың үлгілік тақырыптары
Мамандық таңдау стратегиясы
Қабілеті және кәсіби жарамдылығы
Мамандық таңдаудағы қателіктер
Қазіргі еңбек нарығы
Мамандық алу жолдары
Өзін-өзі таныстыру дағдылары
9 сынып
1 сабақ. Мамандық таңдау стратегиясы
Егер сіз өмірінен елеулі нәрсе алғыңыз келсе,
жай ғана әрекет ету жеткіліксіз — армандау керек;
жоспарлау оңай емес-сену керек.
А. Франс
Мамандықты дұрыс таңдау өзінің шығармашылық потенциалын жүзеге асыруға, көңілсіздікті болдырмауға, өзін және өз отбасын Ертеңгі күндегі кедейліктен және сенімсіздіктерден қорғауға мүмкіндік береді. Қандай таңдау дұрыс деп санауға болады?
Біріншіден, болашақ жұмыс тартымдылыққа емес, қуаныш болуы керек (қалаймын).
Екіншіден, сіз осы жұмыс үшін кәсіби маңызды қасиеттерді: интеллектуалдық, физикалық, психологиялық (мен) жинаққа ие болуыңыз керек.
Үшіншіден, бұл мамандық еңбек нарығында сұранысқа ие болуы тиіс (қажет).
Үш шеңбер түрінде үш дұрыс таңдауды ұсынамыз.
Егер еңбек нарығының талаптары, адамның өзінің мүмкіндіктері мен тілегі және еңбек нарығының талаптары тіпті қиылыспаса, бұл ешкімді қажет етпеген жағдайда не істей алмайтынын білдіреді. Айтпақшы, мұндай ғажайыптар аз емес — барлық түлектердің жартысынан көбі. Тек олар бұл туралы әзірге білмейді.
Нарық талаптары, адамның мүмкіндіктері мен тілегі қиылысуы мүмкін. Бұл жағдай бірінші сияқты үмітсіз емес, себебі кәсіби табыстылықтың үш шарты арасында ымыраға табу шынымен. Мамандық меңгеруіне қарай оған қызығушылық арта алады. Кәсіпқойлық жоғары болған сайын, еңбек нарығындағы мүмкіндіктер соншалықты көп.
Нарық талаптарының, адамның мүмкіндіктері мен тілектерінің бақытты сәйкес келуі — ләззат әкелетін жұмыс үшін лайықты сыйақы алуға мүмкіндік беретін ең сирек нұсқа.
Өзіңді, кәсіптер әлемі мен еңбек нарығын білу Сізге шынайы мақсат қойып, оған қол жеткізу жолдарын белгілеуге көмектеседі.
Мамандық таңдау, кез келген іс сияқты, мақсат қоюдан немесе мақсат қоюдан басталады: күрделі және шашыраңқы "қалаймын" мүсін пішіндеріне ие болу керек. Мақсаттар болуы тиіс:
нақты (әдебиет саласындағы Нобель сыйлығына ие болғым келеді, Оки жағасындағы ауылда үй сатып алу, біздің кіреберістегі ең салқын бизнесмен болғым келеді және т. б.);
шынайы, яғни өз мүмкіндіктеріне сәйкес: физикалық, зияткерлік, қаржылық, жас және т. б.;
оң (яғни зұлымдық емес, жақсылықты көбейтуге бағытталған);
уақыт шектеулі (мақсат-бұл белгіленген мерзімге дәл жүзеге асырылуы тиіс арман).
Мақсаттар ішкі ресурстармен қамтамасыз етілуі тиіс: сыртқы емес, жеке тұлғалық ерекшеліктерімен, бейімділігімен, қабілеттерімен, кәсіби маңызды қасиеттерімен: ақша, байланыс, жағдай. Кәсіби мансапты жоспарлау кезінде келесі сәттерді белгілеу қажет:
басты мақсат (Кім болғым келеді, не қол жеткізгім келеді, қандай болғым келеді);
жақын және алыс нақты мақсаттар тізбегі (үйірмелердегі, секциялардағы сабақтар, болашақ мамандықпен, мүмкін болатын оқу немесе жұмыс орнымен танысу);
мақсатқа жету жолдары мен құралдары (біреу үшін-білім мен білік, біреу үшін-байланыс пен ақша);
мақсаттарға қол жеткізудің сыртқы шарттары (оқу немесе жұмыс орнын таңдау, мүмкін болатын кедергілер және оларды еңсеру жолдары));
мақсатқа қол жеткізудің ішкі шарттары (қабілеттер, ерік күші, Денсаулық);
қосалқы нұсқалар және оларға қол жеткізу жолдары (бұл қосалқы парашют сияқты).
Француз жазушысы және философ Ларошфуко былай деп жазды: "ақылды адам өзінің әрбір тілегі үшін орынды анықтайды және кейін оларды ретімен орындайды. Біздің ашкөздік бұл тәртіпті жиі бұзады және бір уақытта осындай көптеген мақсаттарды қудалауға мәжбүрлейді, бұл босаңсудың артында біз ең бастысы жіберіп аламыз".
Егер сіздің мақсатыңыз-сіздің мүмкіндіктеріңіз бен қажеттіліктеріңізге сәйкес мамандық таңдау болса, өзіңізге келесі сұрақтар қойыңыз:
мектеп үлгерімі мен зияткерлік мүмкіндіктерін ескере отырып, мен қандай білім деңгейіне (жоғары, арнайы орта, курстар немесе тағы бір нәрсе) сене аламын;
мамандық мазмұны қандай болуы керек, маған қызықты жұмыс істеу үшін;
қандай материалдық сыйақы маған өз еңбегі үшін — нақты минимум заработной платы;
мен қандай өмір салтын жүргізгім келеді: жұмысқа тек жұмыс уақытына ғана емес, жеке уақытқа да, отбасыма, достарыма және сүйікті ісіне көп уақыт беруге мүмкіндік беретін бос, жұмысқа қай кезде көңіл бөлгісі келеді.;
мен үй жанында жұмыс істегім келеді, немесе бұл маған немқұрайлы.
"Қарсы" және "қарсы"жаттығу. Кестені толтырыңыз, артықшылықтары мен кемшіліктері — бұл сізге тәуелді ішкі факторлар, ал мүмкіндіктер мен кедергілер — сізге тәуелді емес сыртқы факторлар екенін ескере отырып.
Абырой — бұл жеке қасиеттер, бейімділік, қабілеттер, білім мен іскерліктер.
Кемшіліктер-бұл қойылған мақсаттарға жетуді қиындататын зиянды әдеттер, тәжірибенің, білім мен дағдылардың болмауы.
Сол қасиеттер күшті және әлсіз ретінде қарастырылуы мүмкін — мысалы, жастық пен жетілу, авантюризм және сақтық.
Мүмкіндіктер-қолайлы сыртқы жағдайлар.
Кедергілер-қолайсыз сыртқы жағдайлар.
Сыртқы жағдайларға еңбек нарығындағы жағдайды, экономиканың жай-күйін, достар мен пікірлестердің бар-жоғын және т. б. жатқызуға болады.
Артықшылықтары
1.____________________________
2.____________________________
3.____________________________
4.____________________________
Кемшіліктер
1.____________________________
2.____________________________
3.____________________________
4.____________________________
Мүмкіндіктер
1._____________________________
2._____________________________
3._____________________________
4._____________________________
Кедергілер
1.____________________________
2.____________________________
3.____________________________
4.____________________________
Кәсіби мансабыңыз туралы түпкілікті шешім қабылдау үшін бәрін "жақтап" және "қарсы" өлшеңіз.
"Уақыт машинасы". Елестетіп көріңізші, сіз бірнеше жылға алға жылжыңыз. Өзіңіздің кәсіби болашағыңызды қалай елестетесіз? Қайда және кім жұмыс істейді? Жұмыс күнін сипаттаңыз. Әріптестермен қандай қарым-қатынас қалыптасты? Барлық Сізге ұнайды ма? Сізге қандай кедергілерді еңсеруге тура келді (мамандық алу, жұмыс іздеу) және қалай? Сіздің жоспарларыңызды жүзеге асыруда сізге кім және қалай көмектесті? Өз жоспарларыңызды жүзеге асыруға қандай жеке қасиеттер мен дағдылар көмектесті? Егер сіз осы сұрақтарға жауап білсеңіз, болашақтың бұл бейнесін жүзеге асырамыз ба? Оны жүзеге асыруға уақыт пен энергияны жұмсау керек пе? Мен оны жүзеге асырғым келеді ме?
2 сабақ. Қабілеті және кәсіби жарамдылығы
Туғаннан бастап әрбір адам дененің, сезім мүшелерінің және мидың құрылысының ерекшелігіне ие, олар әлі "қараңғылық" деп аталады, яғни табиғаттан алдын ала берілген сапалар. Задаткаларға жүйке процестерінің күші, теңдестігі мен қозғалғыштығы, реакция жылдамдығы мен дәлдігі, көру мен естудің туа біткен ерекшеліктері жатады.
Жақсы жады мен көңіл адамға табиғаттан берілуі мүмкін, бірақ оларды арнайы жаттығулармен дамытуға болады. Бір қаріптер негізінде әртүрлі қабілеттер пайда болады. Қабілеттер-адамның жеке-психологиялық ерекшеліктері.
Қабілеттер жалпы және арнайы.
Барлық адамдарда бар (бірақ әр түрлі дәрежеде дамыған) және әр түрлі қызмет түрлері үшін маңызды қабілеттер ортақ.
Мысалы, физикалық қабілеттер көптеген мамандық өкілдеріне қажет. Құқық қорғау органдарының қызметкері, даяшы, массажшы, жаттықтырушы күшті, шыдамды және епті болуы тиіс. Дене дамуының жоғары деңгейі әскери қызметпен, күзетпен, спортпен, өрт сөндіру, сүңгуір және авариялық-құтқару жұмыстарымен байланысты кәсіптерді таңдаған адамдарға да қажет.
Көптеген мамандықтар үшін коммуникативтік қабілеттер басқалардан кем емес. Көптеген мамандықтар басқа адамдарға қызмет көрсетумен, оқытумен, тәрбиелеумен байланысты. Заңгердің, дәрігердің, мұғалімнің, менеджердің табыстылығы көбінесе олардың эмоциялық тұрақтылығына және қарым-қатынас жасай білуіне байланысты.
Жалпы ақыл-ой немесе интеллектуалдық дамудың жоғары деңгейі мұғалімнің, дәрігердің, заңгердің, психологтың, инженердің, экономистің, программистің және т.б. табысты жұмысының шарты болып табылады. Ойлау түрі-ақпаратты түрлендірудің жеке тәсілі. Өзінің ойлау түрін біле отырып, кәсіби қызметтің белгілі бір түрлерінде табыстылықты болжауға болады.
"Ойлау типінің сауалнамасы"әдістемесі. Бекітуді тыңдаңыз. Егер сіз келіссеңіз, жауап бланкісінде "+", егер келіспесеңіз – "–"қойыңыз.
Маған басқаша түсіндіруден гөрі бір нәрсе жасау оңай.
Маған компьютерлік бағдарламаларды жасау қызықты.
Мен кітаптарды оқығанды ұнатамын.
Маған кескіндеме, мүсін, сәулет ұнайды.
Тіпті жолға қойылған істе де бірдеңені жақсартуға тырысамын.
Егер маған заттар мен суреттерде түсіндірсеңіз, жақсы түсінемін.
Мен шахмат ойнауды жақсы көремін.
Мен өз ойларымды ауызша да, жазбаша да оңай баяндаймын.
Мен кітапты оқимын, мен оның кейіпкерлерін және сипатталған оқиғаларды анық көремін.
Мен өз жұмысымды жоспарлауды қалаймын.
Маған бәрін өз қолыммен жасау ұнайды.
Бала кезімде мен достарыммен хат алмасу үшін өз шифрымды жасадым.
Мен айтқан сөзге үлкен мән беремін.
Таныс әуендер менде белгілі бір суреттер тудырады.
Әр түрлі әуестіктер адамның өмірін бай және жарқын етеді.
Тапсырманы шешу кезінде мен сынамалар мен қателер әдісімен жүру оңайырақ.
Мен физикалық құбылыстардың табиғатын түсіну қызықты.
Мен үшін теле-радиобағдарламаларды жүргізуші, журналистің жұмысы қызықты.
Табиғатта жоқ затты немесе жануарды елестету оңай.